Kunstig intelligens: en ny teknologi eller et paradigmeskifte?
I sin rykende ferske digitaliseringsstrategi Fremtidens digitale Norge har regjeringen lansert et mål om at 80 prosent av offentlige virksomheter skal ha tatt i bruk kunstig intelligens (KI) i løpet av 2025, og 100 prosent innen 2030. Det er ikke tvil om at KI har et stort potensial og kan være med å løse flere av de store utfordringene vi står ovenfor. Samtidig ser vi allerede flere utfordringer knyttet til bruken av KI. Det er også stor usikkerhet knyttet til hva KI vil bety for samfunnsutviklingen på sikt. I årets siste D-box nettverksmøtet satte vi KI på dagsorden med fokus på bruker og verdi, og vi stilte oss spørsmålet: Hvordan forholder vi oss til KI og hvordan bruker vi det?
Løs opp i flokene med systemorientert design
Offentlig sektor står overfor flere komplekse utfordringer som ikke kan håndteres med konvensjonelle fremgangsmåter. Det gjelder store samfunnsutfordringer som utenforskap, klimakrisen, samfunnssikkerhet og behov for arbeidskraft, men også mindre floker som krever transformasjon og samarbeid mellom flere aktører. Fellesnevneren er at de er unike og at det derfor ikke finnes én universell oppskrift på hvordan vi kan løse dem. De har behov for skreddersydde prosesser. Men det finnes praksiser som kan hjelpe oss, både med hvordan vi organiserer arbeidet og hvordan vi utforsker dem for å skape systemiske endringer som løser opp i flokene. Systemorientert design byr på flere slike praksiser.
Tillitsreformen: et ‘Buzz Wire spill’ i en ‘tåkeboks’?
Kan det å illustrere tillitsreformen som et Buzz Wire spill i en ‘tåkeboks’ hjelpe oss å forstå hvordan det kan oppleves å jobbe med tillitsreformen - og med utgangspunkt i det tenke nytt om hvordan reformen kan nå målene sine bedre: økt tillit innad i offentlig sektor, og mer velferd og bedre tjenester til innbyggerne? På D-box konferansen i 2023 konkluderte vi med følgende: Skal vi jobbe kunnskapsbasert må vi utvide kunnskapsbegrepet. Og det er nettopp dette en gruppe studenter ved Arkitektur- og designhøyskolen i Oslo har gjort. De har omsatt innsikt om ulike tiltak og temaer i offentlig sektor til en litt utradisjonell type kunnskap formidlet gjennom en historie. Hensikten er å stimulere til nye tanker, nye diskusjoner, nytt engasjement og nye svar.
Eksperimentering: når man ikke kan utrede seg frem til løsningen!
Det finnes mange ulike metoder og verktøy som hjelper oss å jobbe brukerorientert og finne nye, innovative løsninger. Utfordringen er å vite hva man skal bruke når, og hva gjør man når utfordringsbildet er så uoversiktlig at man ikke ser en klar vei fremover...? Eksperimentering tar oss fra innsikt til handling, selv når vi føler oss handlingslammet - og reduserer både risiko, tid og kostnader i komplekse utviklingsløp. Det er også en metode som egner seg å bruke på komplekse samfunnsutfordringer som krever systemendringer og omstilling.
Oppstart av multiaktør-samarbeid
I takt med at tverrfaglig samarbeid blir viktigere, øker også forventningene til at slike samarbeid skal fungere godt og gi god effekt. Tidlig fase er spesielt viktig, men det er ikke alltid tydelig hvilke aktører som skal være involvert eller hva de skal levere. For å gjøre komplekse temaer mer forståelig og gjøre det enklere å jobbe sammen om dem har noen designere begynt å utvikle og teste verktøy kalt Tangible Tools. Tangible Tools er fysiske verktøy som tar i bruk metaforer for å kunne kommunisere på tvers av arbeidssjargong, hierarki og kultur
Gode hver for oss. Best sammen!
Det er noen viktige fellestrekk i utfordringsbildet for offentlig sektor: strammere økonomiske handlingsrom, mangel på arbeidskraft og kompetanse, og flere komplekse og sammensatte problemer. Samtidig er det noen fellesnevnere når det gjelder løsninger: vi må ta utgangspunkt i de reelle problemene og treffe brukeren bedre. Først da får vi den effekten vi ønsker. Disse likhetene gir et godt utgangspunkt for å lære av hverandre. D-box inviterer derfor til nettverk for innovasjon i offentlig sektor for tredje år på rad. 17 virksomheter og kommuner er allerede med og det er plass til noen få til.
Skal vi jobbe kunnskapsbasert må vi utvide kunnskapsbegrepet
Alle er enige om at vi må jobbe kunnskapsbasert for å løse de store samfunnsutfordringene, men hva betyr det egentlig? Et viktig premiss er hva vi definerer som kunnskap. I vår tid har vitenskapelig og teknisk kunnskap en sterk posisjon. Imidlertid ser vi flere og flere eksempler på at dette ikke er nok. På årets D-box konferanse stilte vi derfor spørsmålet: Hva er kunnskap?
Hvordan gjøre det komplekse håndgripelig?
Vil du lære mer om hvordan strategisk bruk av design og arkitektur kan støtte opp om arbeid med komplekse problemstillinger og systemendring på tvers av offentlig, privat og frivillig sektor? Oslo Løa er et midlertidig kunnskaps- og opplevelsessenter for marin forsøpling i Oslofjorden. Pilotprosjektet utforsker hvordan man gjennom folkeforskning og samarbeid kan stable opplevelser og kunnskap om løsningene rundt et problem, og skape engasjement og endring. Oslo Løa er også et godt eksempel på hvordan man kan skape verdi underveis på den lange veien fra en statlig rapport til et permanent tiltak.
La deg begeistre av strategisk design!
Er du interessert i design, pengepolitikk, innovasjon, offentlig sektor eller bærekraft? Eller er du bare generelt nysgjerrig? Da må du lese Glenn Sæstad sin diplomoppgave ved Arkitektur- og designhøgskolen (AHO) med tittelen «DSP for SDG» som nylig fikk både DOGA-merket nykommer og DOGA Hedersmerket. Et fantastisk arbeid som på en genial og enkel måte forklarer komplekse temaer - og på en forbilledlig måte viser hvordan strategisk design kan drive frem helt nye ideer og løsninger. Og da snakker vi ikke om nye produkter og tjenester, men paradigmeskifter.
Nettverk for innovasjon i offentlig sektor
Utfordringene står i kø og forventingene er høye. Det er ‘Tid for handling’ sier helsepersonellkommisjonen. Mange gjør mye, men det er fremdeles et stort uutnyttet potensial for innovasjon i offentlig sektor. D-box har derfor etablert et nettverk for innovasjon i offentlig sektor hvor vi akselererer læring gjennom å dele erfaringer, forskning, metoder og verktøy - og hvor vi jobber sammen om å løse konkrete utfordringer.
What is a street that produces epiphanies?
How might neighbourhoods innovate entirely new kinds of informal hang-outs? What would a city built to generate and celebrate inefficiency be like? For weeks design students have been working in the old Munch Museum making a Garden of Ideas. A Garden of Ideas is a pop-up strategic design studio for cultivating neighbourhood futures at the Oslo Architecture Triennale 2022.
Nye perspektiver gir nye muligheter!
En viktig nøkkel til innovasjon er samarbeid og flerfaglighet. Når aktører med forskjellige erfaringer, idéer og verdier bringes sammen, forstyrres vante tankemønstre. Det gir næring til både læring og innovasjon. D-box har derfor selvfølgelig ikke bare én eier, men eies i partnerskap mellom tre ulike aktører; Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO), Handelshøyskolen BI og Design og arkitektur Norge (DOGA). Denne høsten har både BI og AHO fått nye rektorer. Det har gitt D-box to nye styremedlemmer.
Nabolagsfremtider dyrkes frem i et strategisk pop-up designstudio
Tema for årets Oslo Arkitekturtriennale er 'Oppdrag Nabolag' som setter søkelys på nabolag som åsted og ståsted for revurdering av byer og samfunn. Stedet er Gamle Munch og prosjektet «En Hage av Idéer» har inntatt bygget. Prosjektet skaper et rom for å tenke nytt om nabolag, innovasjon og samfunn gjennom kollektiv og offentlig innovasjon og er et samarbeid mellom Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO), D-Box og Oslo Arkitekturtriennale.
Hva kan man bruke en brukerreise til?
Brukerreisen er et klassisk verktøy innen tjenestedesign og et kjent begrep for de fleste, ikke bare designere. Men snakker vi alltid om det sammen når vi snakker om brukerreisen? Hvilke funksjoner og bruksområder har en brukerreise sett fra et teoretisk perspektiv og hvordan blir den brukt i praksis? Og har det noe betydning hva man skal bruke den til, for hvordan man bør utforme den? Vi gir tips og råd….
Nytt gratis kurs for alle som er nysgjerrig på designdrevet innovasjon!
DOGA lanserer nå et introkurs i designdrevet innovasjon. Men dette er ikke et helt vanlig kurs. Du skal nemlig holde det selv! Det geniale er at du ikke trenger noe forkunnskap og at kursdeltakerne er dine egne kolleger. Er du interessert er det bare å sette i gang eller melde deg på felles kurstest onsdag 11. mai!
Hvordan jobbe i partnerskap for å lykkes med bærekraft?
Bærekraftsmålene er ambisiøse og utfordringene kan virke uoverkommelige. Men, det er viljen som teller! En elefant kan spises med t-skje! Vi inviterer til gratis internasjonalt webinar og workshop 12. mai kl. 14:00-16:00. Opptak av webinardelen er nå tilgjengelig på Design in government sine nettsider…
Kurs i tjenestedesign gir tenning og nye ideer!
Som en del av D-box har Handelshøyskolen BI og Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo utviklet og pilotert Lev Vel; et helt nytt kurs som skal hjelpe helsepersonell i kommunen med å utvikle effektive, brukerdrevne og deltakende helsetjenester. Kommunal rapport har vært i Fredrikstad og intervjuet en av deltakerne. – Jeg har fått mer tenning. Det har gitt meg ideer, et nytt språk og et nettverk, sier Marita Stene.
Oversikt over virkemidler for innovasjon i offentlig sektor
Jobber du med innovasjon i offentlig sektor og kjenner at du kunne trenge litt hjelp, men er usikker på hvem som kan hjelpe deg med hva? D-box ønsker å bidra til å løse problemet. Som et første skritt, har vi laget en fane på nettsiden vår som heter Virkemidler og kompetanse hvor vi gir en oversikt over hvem som kan hjelpe og hva de kan hjelpe med.
Strategisk design: fra “What is?” til “What if?”
Designstudenter ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO) har utforsket mulige fremtider for nabolagslivet i et mer innovativt Oslo. Disse er nå tilgjengeliggjort i en katalog: the Oslo Futures Catalogue. Katalogen består av mange forskjellige beskrivelser av hvordan studentene ser hverdagslivet i dagens Oslo og hvordan de ser for seg at fremtidens Oslo kan bli.
Hvordan oppleves det å bli «utsatt» for tjenestedesign?
Mange snakker om tjenestedesign og mange designer tjenester, men ikke alle er designere. Hva er det designere er spesielt opptatt av når de skal designe tjenester? D-box deler igjen! Denne gangen kan du høre Kaja Misvær Kistorp, førsteamanuensis ved Arkitektur- og designhøyskolen (AHO) og designer i Designit, og Ted Matthews, førsteamanuensis og leder for Institutt for design ved AHO, dele sine tanker om dette.