D-box bruker designmetodikk, tverrfaglig kompetanse og brukerfokus for å øke innovasjonsevnen og skape transformasjon i offentlige sektor. Målet er å gjøre morgendagens Norge til et bærekraftig og inkluderende samfunn.
Vårt mål er å øke innovasjonsevnen i offentlig sektor
Drive frem samfunnsendringer ved å bli bedre på å samskape.
Koble offentlig sektor med akademia, praksisfeltet, private aktører og innbyggere.
D-box skal være drivkraft for å utforske og utvikle tverrfaglig innovasjon i offentlig sektor
Utdanning - Utvikle etter- og videreutdanning for ledere, beslutningstakere og andre i offentlig sektor.
Forskning - Med en eksperimenterende og systematisk tilnærming på tvers av fag, være en partner for å utvikle kunnskap om innovasjon sammen med offentlig sektor
Formidling - Samle, spre og dele kunnskap om gode eksempler og beste praksis.
Kobling - Etablere en arena som kobler på tvers av fag og sektorer og være en plattform for kryssdisiplinær læring og utvikling.
Økte forventninger
Offentlig sektor i Norge, som i mange andre land, står overfor nye utfordringer og muligheter for nødvendig fornyelse. Utfordringene er blant annet knyttet til raske endringer, usikkerhet og økt kompleksitet. Men ikke minst handler det om forventinger fra en befolkning som ønsker seg høy kvalitet, engasjement og åpenhet.
En aldrende befolkning og andre demografiske endringer gir ytterligere belastninger på offentlig sektor. Digitalisering gir helt nye muligheter til å tilby bedre tjenester, men utfordringene forstås ofte ikke helhetlig eller godt nok, noe som litt for ofte fører til ineffektive, mangelfulle eller dyre forbedringer. Med COVID-19 og tiltagende klimakrise har det også blitt tydelig at offentlig sektor må ta rollen som en motor for innovasjon.
Norge i front
Designfeltet har i økende grad blitt benyttet som prosessdriver for innovasjon i offentlig sektor. Norge ligger i dag helt i front av denne utviklingen, i stor grad på grunn av et velfungerende samarbeid på tvers av sektorer og fagfelt. AHO og DOGA har siden begynnelsen av 2000-tallet vært pådrivere for dette arbeidet
BI har gjennom de siste 20 årene utforsket nye modeller for verdidrevne partnerskap mellom akademia og offentlig sektor og myndigheter, og har lang erfaring med å skreddersy tverrfaglig kompetanse med brukere og innbyggere i sentrum.
I det framvoksende feltet for innovasjon i offentlig sektor finnes det er et stort uutnyttet potensial
Så langt er det ujevn kunnskap om og dokumentasjon av effekten av denne utviklingen. Innovasjon krever nye arbeidsmåter og samarbeidsformer, samt organisasjons- og kulturendring i offentlig sektor for å lykkes. Dette fører til behov for utvidet fagpraksis innenfor design, ledelse, forvaltning, innovasjonsledelse, organisasjonsendring og gevinstrealisering. Det er også behov for nye verktøy og metoder.
Så langt er det ujevn kunnskap om og dokumentasjon av effekten av denne utviklingen. Tjenesteinnovasjon krever nye arbeidsmåter og samarbeidsformer, samt organisasjons- og kulturendring i offentlig sektor for å lykkes. Dette fører til behov for utvidet fagpraksis innenfor design, ledelse, forvaltning, innovasjonsledelse, organisasjonsendring og gevinstrealisering. Det er også behov for nye verktøy og metoder.
Bak D-box står Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO), Handelshøyskolen BI og Design og arkitektur Norge (DOGA).
Menneskene bak
D-box
Styringsgruppe
Lise Hammergren
BI, div.dir.
Irene Alma Lønne
AHO, rektor
Tor Inge Hjemdal
Doga, adm. dir.
Kjernegruppe
Yngve Fjell
BI
Benedicte Wildhagen
DOGA
Joakim Formo
AHO
Nøkkelressurser
AHO:
Ted Matthews, Førsteamanuensis, Institutt for Design
Rachel Troye, Professor og instituttleder, Institutt for Design
Einar Sneve Martinussen, Førsteamanuensis, Institutt for Design
Josina Vink, Førsteamanuensis, Institutt for Design
Kaja Misvær, Førsteamanuensis, Institutt for Design
Jonathan Romm, Førsteamanuensis, Institutt for Design
Simon Clatworthy, Professor, Institutt for Design
BI:
Thomas Hoholm, Professor og Instituttleder, Institutt for strategi og entreprenørskap
Line Lervik-Olsen, Professor og Instituttleder, Institutt for markedsføring
Anders Gustafsson, Forskningsprofessor, Institutt for markedsføring
Synniva Larsen, Leder for Studentopplevelse, Executive
DOGA:
Maja Brita Hauan, seniorrådgiver, Offentlig system- og tjenesteinnovasjon
Tone Bergan, seniorrådgiver og fagansvarlig, Designdrevet næringsutvikling