Tillitsreformen: et ‘Buzz Wire spill’ i en ‘tåkeboks’?
Kan det å illustrere tillitsreformen som et Buzz Wire spill i en ‘tåkeboks’ hjelpe oss å forstå hvordan det kan oppleves å jobbe med tillitsreformen - og med utgangspunkt i det tenke nytt om hvordan reformen kan nå målene sine bedre: økt tillit innad i offentlig sektor, og mer velferd og bedre tjenester til innbyggerne? På D-box konferansen i 2023 konkluderte vi med følgende: Skal vi jobbe kunnskapsbasert må vi utvide kunnskapsbegrepet. Og det er nettopp dette en gruppe studenter ved Arkitektur- og designhøyskolen i Oslo har gjort. De har omsatt innsikt om ulike tiltak og temaer i offentlig sektor til en litt utradisjonell type kunnskap formidlet gjennom en historie, og helt konkret: en plakat og en artefakt. Hensikten er å stimulere til nye tanker, nye diskusjoner, nytt engasjement og nye svar. Tre av prosjektene ble presentert for D-box nettverk for innovasjon i offentlig sektor i vårens siste nettverksmøte.
Før vi gir et innblikk i de tre prosjektene er det viktig å understreke at dette arbeidet ikke handler om å finne ett svar eller en konkret løsning, men å skape en diskusjon som inspirer til refleksjon, provoserer, trigger kreativitet og motiverer til handling - som på sikt kan hjelpe oss å finne nye svar og løsninger.
Post oppdragslaberatoriet: å rigge for en kreativ utforskende arbeidskultur med gavepakker
Et av prosjektene tok for seg Oppdragslaboratoriet, et kompetansetiltak for ansatte i departementene hvor man utforsker nye arbeidsmåter. Én av innsiktene handler om hvor krevende det er å praktisere nye arbeidsmetoder man har lært på kurs når man kommer tilbake til arbeidsplassen sin. Prosjektets forslag til “løsning” (se innledende presisering om målet med arbeidet) er derfor å utvikle gavepakker deltakerne får med seg tilbake på jobb. Gavepakkene vil være tilpasset den arbeidskulturen deltakerne skal tilbake til: 1) endringsvillig og seriøs, 2) endringsvillig og leken, 3) satt og seriøs eller 4) satt og leken. Eksempelvis inneholder gavepakken til dem som skal tilbake til en satt og seriøs arbeidskultur en vedkubbe, en spikkekniv og et gavekort til ‘Smash Room’.
Silotendenser i offentlig sektor?
Et annet prosjekt valgte å utforske et begrep som ofte blir nevnt når man snakker om offentlig sektor: silo. De stilte spørsmål som: Hva er en silo? Og hva forårsaker silotendenser? På en plakat basert på «ekte innsikt, fiktive utsagn og en god dose antakelser» fikk vi presentert flere sitater som illustrer silotendenser.
De introduserte også begrepsparet silostruktur og silokultur – og ulike årsaker til at dette oppstår.
Vi fikk også presentert forslag til et ‘tiltak’ mot silotendenser: silobryteren. Silobryteren er en flaske med sprudlende drikke som passer best å nyte sammen med andre, og som blant annet inneholder 4,5 % selvtillit.
Tillitsreformen: et Buzz Wire spill i en ‘tåkeboks’?
Det tredje prosjektet hadde tatt for seg tillitsreformen. En sentral innsikt i deres arbeid er at til tross for at tillitsreformen har gode intensjoner og blir regnet som en nødvendig reform for hvordan forvaltningen skal fungere mer bærekraftig i fremtiden, har den fått kritikk for å være vag og at det er vanskelig å få grep om hvordan den konkret vil fungere i praksis. Mange sider ved tillitsreformen møter på motstridende utfordringer. Dette tydeliggjorde studentene ved hjelp av en illustrasjon som viser hvordan formålene med tillitsreformen og utfordringene i offentlig sektor trekker reformen i ulike retninger.
Vi fikk også lov til å prøve å navigere oss igjennom tillitsreformen, materialisert som et Buzz Wire spill plassert inne i en ‘tåkeboks’ med kun noen få punktvise innganger. En umulig oppgave som tilsynelatende kunne løses ved hjelp av en meget stødig hånd fra den enkelte og en slags stafettinnsats fra flere for å komme seg igjennom hele løypa. Men etter flere forsøk konkluderte vi med at det var for krevende - og vi ga opp. Det ga oss en følelse av mislykkethet og irritasjon, men også sympati for ansatte som igjen, og igjen prøver å gjennomføre noe som kan synes å være mulig å gjennomføre, men som faktisk er umulig.
Kunnskap som appellerer både til intellektet og følelsene
Studentene hadde en uke på å samle innsikt og produsere plakater og artefakter – og de imponerte oss stort! De presenterte en kunnskap som både var mangefasettert og presis, og som snakket både til hjernen og hjertet. Kunnskapen og engasjementet som ble skapt var til å ta og føle på. Vi ble frustrerte, inspirerte, lattermilde og oppgitte om hverandre. Vi fikk et nytt blikk på kjente temaer og utfordringer, flere ideer til hvordan offentlig sektor kan jobbe videre med disse innsiktene og motivasjon til å prøve ut noen av dem.
Hvis du synes dette var interessant, kan vi også anbefale deg å sjekke ut denne saken:
Skal vi jobbe kunnskapsbasert må vi utvide kunnskapsbegrepet — D-box (d-boxnorway.no)