Hanne-Cecilie Bjørka Hanne-Cecilie Bjørka

Oversikt over virkemidler for innovasjon i offentlig sektor

Jobber du med innovasjon i offentlig sektor og kjenner at du kunne trenge litt hjelp, men er usikker på hvem som kan hjelpe deg med hva? D-box ønsker å bidra til å løse problemet. Som et første skritt, har vi laget en fane på nettsiden vår som heter Virkemidler og kompetanse hvor vi gir en oversikt over hvem som kan hjelpe og hva de kan hjelpe med.

Les mer
Hanne-Cecilie Bjørka Hanne-Cecilie Bjørka

Strategisk design: fra “What is?” til “What if?”

Designstudenter ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO) har utforsket mulige fremtider for nabolagslivet i et mer innovativt Oslo. Disse er nå tilgjengeliggjort i en katalog: the Oslo Futures Catalogue. Katalogen består av mange forskjellige beskrivelser av hvordan studentene ser hverdagslivet i dagens Oslo og hvordan de ser for seg at fremtidens Oslo kan bli.

Les mer
Hanne-Cecilie Bjørka Hanne-Cecilie Bjørka

Hvordan oppleves det å bli «utsatt» for tjenestedesign?

Mange snakker om tjenestedesign og mange designer tjenester, men ikke alle er designere. Hva er det designere er spesielt opptatt av når de skal designe tjenester? D-box deler igjen! Denne gangen kan du høre Kaja Misvær Kistorp, førsteamanuensis ved Arkitektur- og designhøyskolen (AHO) og designer i Designit, og Ted Matthews, førsteamanuensis og leder for Institutt for design ved AHO, dele sine tanker om dette.

Les mer
Hanne-Cecilie Bjørka Hanne-Cecilie Bjørka

Velkommen, 2022!

D-box gjorde mye spennende i 2021 og vi gleder oss til mer i 2022. For når målet er «å bidra til å transformere offentlige tjenester og videreutvikle velferdsnasjonen Norge til et smart, bærekraftig og inkluderende samfunn», kan vi aldri si at vi er helt i mål. Men, vi er på god vei og vi er ikke alene.

Les mer
Hanne-Cecilie Bjørka Hanne-Cecilie Bjørka

Julegave fra D-box: introduksjonsfilm til tjenestedesign!

For å skape bedre tjenester og en mer effektiv forvaltning, trenger vi å jobbe på nye måter. Tjenestedesign er en brukerorientert, samskapende og eksperimenterende metode som kan bidra til å utvikle bedre tjenester. Men hva er det egentlig og hvordan gjøres det i praksis? Se og hør Kaja Misvær Kistorp, førsteamanuens ved Arkitektur- og designhøgskolen og designer i Designit, gi en introduksjon til tjenestedesign.

Les mer
Hanne-Cecilie Bjørka Hanne-Cecilie Bjørka

Nysgjerrig på bruk av designmetodikk, også i krisetid?

D-box inviterer til gjesteforelesning ved Arkitektur- og designhøyskolen (AHO) 23. november kl 12.00. José Allard fra Chile vil presentere flere prosjekter som ble utviklet i forskjellige designverksteder i Chile, Mexico og Italia under covid-pandemien. Prosjektene inneholder alt fra praktiske løsninger på konkrete utfordringer til bruk av scenarier som søker å provosere og stille spørsmål ved den nåværende situasjonen.

Les mer
Hanne-Cecilie Bjørka Hanne-Cecilie Bjørka

Hvordan jobbe med brukersentrert tjenesteinnovasjon i praksis?

Som en del av D-box, samarbeider Handelshøyskolen BI og Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo om å realisere Lev Vel; et helt nytt kurs som skal hjelpe helsepersonell i kommunen med å utvikle effektive, brukerdrevne og deltakende helsetjenester. Deltagerne skal få kjennskap til grunnleggende metoder og verktøy i tjenesteinnovasjon og praktisk erfaring med brukerrettet tjenesteutvikling.

Les mer
Henrik Njaa Henrik Njaa

Å oppleve andres opplevelser oppleves som nyttig!

Hvis kunnskapsgrunnlaget ikke er en rapport, men opplevelser; gjør det noe med diskusjonen og mulighetene for å finne nye løsninger? For å utforske dette inviterte D-box ulike aktører og fagmiljøer til seminar, debatt og workshop med utgangspunkt byråkraters opplevelse av eget handlingsrom.

Les mer