Hvordan jobbe med brukersentrert tjenesteinnovasjon i praksis?

Som en del av D-box, samarbeider Handelshøyskolen BI og Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo om å realisere Lev Vel; et helt nytt kurs som skal hjelpe helsepersonell i kommunen med å utvikle effektive, brukerdrevne og deltakende helsetjenester. Deltagerne skal få kjennskap til grunnleggende metoder og verktøy i tjenesteinnovasjon og praktisk erfaring med brukerrettet tjenesteutvikling.

D-box har mottatt midler fra Kompetanse Norge for å utvikle, pilotere og realisere kurset i samarbeid med Fredrikstad og Nordre Follo kommune.

De som har deltatt på Lev Vel skal kunne gjennomføre en strukturert forbedrings- og utviklingsprosess fra begynnelse til slutt og anvende metoder som kartlegging av brukerreiser og brukerinvolvering.

Førsteamanuensis ved AHO og tjenestedesigner i Designit Kaja Misvær Kistorp vil undervise i hvordan man kan designe helhetlige brukeropplevelser for innbyggere og ansatte i kommunen.

Kurset gir 7,5 studiepoeng og består av tre moduler: 1) Praktisk tjenesteutvikling, 2) Introduksjon til tjenestedesign som verktøy til brukerorientering og samskapning og 3) Endring i praksis. Hver modul har teorielementer, praksisnære caser, visuelle pedagogiske verktøy og refleksjonsoppgaver i og mellom modulene.

Les mer om kurset på Lev Vel sine nettsider.

I piloten er det helsepersonell i Fredrikstad og Nordre Follo kommune som kan delta, men målet er at kurset kan bli et opplæringstilbud for hele primærhelsetjenesten i alle kommuner. Kurset kan også tilpasses ansatte i andre sektorer.

Hvis du er interessert i å høre mer om Lev Vel, så er du hjertelig velkommen til å ta kontakt.

Ta kontakt!

Hanne-Cecilie Bjørka
Leder | D-box

E-post: hcb (@ )d-boxnorway.no
Mob: (+47) 993 55 395

 
Forrige
Forrige

Nysgjerrig på bruk av designmetodikk, også i krisetid?

Neste
Neste

Å oppleve andres opplevelser oppleves som nyttig!